Camper Blog logo

Voor de zomervakantie in 2018 zijn we op zoek gegaan naar een verre bestemming waar je een beetje voordelig een camper kunt huren.  Nadat we verschillende bestemmingen te hebben vergeleken, zagen we tot onze verrassing dat we in Nieuw Zeeland wel heel erg goedkoop een camper kunnen huren. Dat komt omdat het daar dan winter is.  Dat heeft natuurlijk een aantal nadelen, maar het voordeel is dat het een stuk rustiger zal zijn met andere toeristen en de bergen zullen prachtig bedekt met sneeuw zijn, we kunnen zelfs skieën! Omdat het wel flink koud kan worden hebben we wel gekozen voor een grote 6 persoons camper met verwarming zodat we 's avonds als het vroeg donker wordt lekker warm in onze motorhome zitten.

fiji oceania map

We willen het winterse Nieuw Zeeland graag combineren met een wat warmere duikbestemming en hebben daarvoor verschillende bestemmingen vergeleken in de Stille Zuidzee. Van het kleinste land van de wereld Niue, dde Nieuwzeelandse Cookeilanden Tonga en Fiji. Het is Fiji geworden omdat we hiervoor de voordeligste vliegtickets hebben gevonden.  Uiteindelijk na vele vliegroutes te hebben bekeken, hebben we losse vliegtickets van Amsterdam naar Narita (Japan) met Aeroflot geboekt, van Narita naar Nadi (Fiji) en van Nadi naar Christchurch (Zuider eiand Nieuw Zeeland) met Fiji Airways en van Auckland (Noorder Eiland) naar Amsterdam met China Southern. Bij deze maatschappij krijg je bij een overstap in Guangzou een gratis hotelovernachting.

We zijn 5 dagen in Japan en gaan weer een kleine camper met daktent huren.

We gaan in ieder geval naar Nikko, één van Japans belangrijkste bezienswaardigheden. Je vind er het prachtige mausoleum Toshu-gu van Tokugawa Ieyasu, de eerste heerser van Japan tijdens het Edo-tijdperk en het Taiyuin-byo het mausoleum van de Tokugawa Iemitsu, de kleinzoon van Ieyasu.De Futarasan schrijn bevindt zich slechts een voetpad verwijderd van de Toshogu in Nikkō. Samen met de Toshogu schrijn en de boeddhistische Rinnō-ji staat de Futarasan-jinja op de werelderfgoedlijst van UNESCO.Rinnoji is de belangrijkste tempel in Nikko. In het hoofdgebouw staan grote, vergulde beelden van Amida, Senju-Kannon en Bato-Kannon. Deze drie goden worden beschouwd als boeddhistische verschijningen van de drie berggoden in het Futarasan-heiligdom.

In het nationaal park van Nikko vind je prachtige watervallen, het Senjogahara plateau en Lake Chuzenji  dat in de bergen boven Nikko ligt en is ontstaan nadat een eruptie van de vulkaan Nantai de vallei beneden blokkeerde, zo’n 20.000 jaar geleden. Op het Hangetsuyama uitzichtpunt heb je een prachtig uitzicht over het bergmeer.

Op 12 en 18 juli vindt in Kuki, een stad op 50 kilometer van Tokyo een Matsuri plaats. 's Middags is er een optocht  met zware versierde schrijnen platformen (mikosi) en 's avonds worden de wagens behangen met honderden verlichte Japanse lantaarns voor een tweede rondgang door de stad vanaf de Yakumo shrine naar het station van Kuki.

Op de laatste dag vliegen we om half tien in de avond naar Fiji (8 uur en 40 min) en komen door het tijdsverschil van 3 uur rond negen uur 's ochtends aan. We reizen door naar Pacific Harbour aan de Coral coast van het hoofdeiland Viti Levu voor een overnachting en gaan de volgende dag per boot naar Beqa eiland waar we een hele week zullen blijven. Het eiland Beqa ligt op 10 kilometer van de zuidkust van het hoofdeiland Viti Levu. Het rif rondom het eiland en het barrièrerif (68 km) rond de Beqa-lagune behoren tot de beste duik- en snorkellocaties van Fiji. Beide zijn opgebouwd uit kleurrijk koraal dat in de loop van honderden jaren is ontwikkeld. Beqa Lagoon staat bekend om zijn gezonde zachte koraaltuinen en gorgonian bossen en toegang tot enkele van de beste Shark Encounter-duiken ter wereld.Ook de legendarische Fijian Firewalkers vindt je op het eiland Beqa.Legendes vertellen dat een god van de Sawau stam de bewoners de kunst van het lopen over gloeiendhete stenen geleerd heeft.  We zullen ons hier dus prima kunnen vermaken met duiken, snorkelen en kayakken rond het eiland en kunnen genieten van de prachtige natuur en de kleine traditionele Fiji dorpjes.

We reizen terug naar Nadi, waar vandaan we 's ochtends om 9:30 vertrekken na drie uur vliegen om 13:30 iin Christchurch op het Zuidereiland van Nieuw Zeeland aan te komen. De camperverhuurder Britz zit vlak naast het vliegveld. Hier staat als het goed is de 6 persoons Frontier camper voor ons klaar waar we de volgende vier weken voor een kleine duizend euro (inclusief one-way fee) kunnen rondreizen.  Afhankelijk van het weer zullen we onze route kiezen. Het plan is om 14 dagen op het Zuidereiland rond te trekken en daarna twee weken op het Noordereiland.

Het zuidereiland heeft slechts een dikke 1 miljoen bewoners waarvan de helft in de omgeving van Christchurch woont, maar is wel het grootst. Je vindt hier dan ook de Southern Alps met de hoogste en de meeste bergen en gletsjers. We willen in de bergen zeker het prachtige lake Tekapo, Mount Cook,Queenstown en de Franz Josef of Fox gletsjer bewonderen. Via Dunedin en de Catlins in het uiterste zuiden met de prachtige stranden waar we hopen zeeleeuwen te kunnen spotten kuune we naar de Milford Sound het mooie en bekendste fjord in Fiordland  trekken en via de bergen langs de westkust richting het noorden te trekken. Op de noordkant van het eiland ligt het Abel Tasman National park met prachtige stranden en bossen die je het best wandelend en met de boot kunt verkennen. Dit beloofd zeker een van de hoogtepunten van de reis te worden!. Met de veerboot steken we de Cook strait over naar Wellington.

De veerboot is niet zo goedkoop. Het is soms slimmer om de camper in te leveren op het zuidereiland en op het noordereiland een andere te huren. Maar wij hebben hier niet voor gekozen, vooral omdat we heel erg goedkoop kunnen huren in de winter. Maar het is het overwegen waard, zeker in de zomer als de prijzen wel hoog zijn, om een rondje zuidereiland te doen en dan naar Auckland te vliegen (dat kan al voor een paar tientjes per persoon) om vandaar je reis te vervolgen.

Op het Noordereiland wonen de meeste mensen, ongeveer drie miljoen. Hiervan woont meer dan een miljoen in de buurt van de hoofdstad Auckland.  De beide eilanden samen zijn in oppervlakte acht keer groter dan Nederland. Ruimte genoeg dus. Hoe verder je naar het noorden rijdt, hoe warmer het wordt. In de winter betekend dit vaak meer regen. Op het zuidereiland heb je 's winters zeker in de bergen meer kans op heldere (vries) dagen. We willen zeker het Tongariro National park bezoeken. Als het weer het toelaat willen we de befaamde Tongariro Crossing lopen en misschien gaan we ook dagje skieën bij Whakapapa. Daarna naar Lake Taupo en Rotarua met de vele vulkanische fenomen als geisers, gekleurde kratermeren en thermale baden. Toen onze oudste zoon nog klein was lazen we elke avond een stuk voor uit de kronieken van Narnia. Daarna kwamen de films in de bioscoop die we  ook allemaal bekeken hebben. Het strand met de grote Cathedral Cove waar de kinderen in de tweede film van Narnia belanden, willen we dan ook niet missen. Daarna via Auckland naar het Noorden voor de baai van Pahia en als er nog tijd is naar het noordelijkste punt kaap Reinga voor we weer terugmoeten om de camper weer in te leveren bij het vliegveld van Auckland.

Vanaf hier vliegen we via Guangzhou oftewel Kanton waar we nog een nacht in een hotel kunnen overnachten.We zullen vroeg in de ochtend op Schiphol aankomen, waarna we met de trein weer naar huis rijden.